W serii artykułów na temat warsztatu CODEFUSION zajmujemy się przeglądem naszej programistycznej skrzynki narzędziowej. Przybliżamy tutaj narzędzia i techniki, które używamy w naszej codziennej pracy. Już w części pierwszej „Warsztat CF – Wireframing” z maja 2014 roku pisaliśmy o metodzie tworzenia makiet aplikacji, czyli tzw. Mockupów. Od tego czasu sporo się zmieniło. Przede wszystkim zmieniliśmy narzędzia. Nie mamy już jednego, ale dwa dość specjalistyczne narzędzia służące do makietowania aplikacji. Oba generalnie służą do tego samego, ale różnią się, jeśli chodzi o cel i zestaw środków. Jedno narzędzie służy nam do szkicowania, drugie do szczegółowego projektowania interfejsu użytkownika. Szkicujemy, czyli tworzymy mockup typu low-fidelity (małej szczegółowości) za pomocą narzędzia Balsamiq. Szczegółowy projekt interfejsu, czyli mockup typu high-fidelity, tworzymy za pomocą Adobe XD. Pierwszy charakteryzuje się jednoznacznym „szkicowym” stylem (linie wyglądają jakby były namalowane ołówkiem na papierze). Ten drugi produkt jest szczególnie przydatny, gdy chcemy pokazać klientowi nie tylko ścieżkę działania, ale również estetyczne aspekty aplikacji – jego wygląd, kolorystykę, czy ikony. Warto zwrócić uwagę również na to, że Adobe XD radzi sobie z wszystkimi typami aplikacji, od desktopowych – okienkowych programów, przez aplikacje webowe, a na mobilnych kończąc. Ma to dla nas kolosalne znaczenie, bowiem wykonujemy mockupy dla niemal każdej przyszłej implementacji, która posiada interfejs użytkownika. I warto to robić.